15- Spänst from Svenska Dövidrottsförbundet on Vimeo.

Vad är spänst?

Inom volleyboll hoppar spelarna som regel med båda benen, antingen efter ett inhopp vid smash eller från stående ställning vid blockering. Inom andra bollspelsidrotter kommer ofta hopp i situationer när andra spelare är inblandade. Man kan säga att spänst är gummibandseffekten i muskler och leder. Det är musklers och senors förmåga att utveckla kraft genom att töjas ut och fjädra tillbaka.

För att lyckas med spänstträning är man beroende av flera faktorer. En viktig sådan är förmågan att hoppa med rätt teknik. idrottare, som inte har god hoppteknik, landar på tårna för att sedan sjunka igenom och trycka ifrån. Detta innebär att tiden i marken blir längre och hoppresultatet sämre.

Spänst har också olika behov i olika idrotter. Även om spänsthoppen inom alla idrotter utförs mer eller mindre med hjälp av benens sträckmuskulatur, skiljer sig förutsättningarna mycket åt i olika idrotter.


Hur tränar man spänst?

Genom hoppträning i olika former som stimulerar koordinationen och främjar tekniken kan man förbättra musklerna och senors egenskaper att utveckla kraft. Till exempel kan man träna så att koordination och explosivitet förbättras.



Exempel på övningar är jämfotahopp med hopprep, löpskolning, hoppträning i spänsthopp på stället, halvt upphopp, indianhopp, med mera.


Källa: Träningslära, Fysisk träning för ungdom