11- Olika typer av styrka from Svenska Dövidrottsförbundet on Vimeo.

Det finns flera olika typer av styrka. Här kommer vi att gå igenom olika begrepp;
Statisk (isometrisk styrka)
Statisk styrka betyder att musklerna inte rör sig men arbetar ändå. Såna rörelser hittar man exempelvis gymnastik, då man till exempel hänger i det fruktade korset med armarna rakt ut åt sidorna. Det kräver stor statisk styrka i axelleden, men det sker inte någon yttre rörelse.
Inom idrotten har vi stor nytta av den statiska styrkan i musklerna, eftersom den stabiliserar lederna. Ser man till bål- och ryggmusklerna är statiska moment vanliga, eftersom dessa musklers uppgift är att upprätthålla en bra kroppsposition. Du behöver till exempel kunna stabilisera kroppen när du hoppar och landar eller en tackling vid sidan i till exempel i ishockey.
Dynamisk styrka
Dynamisk styrka betyder att musklerna jobbar medan det uppstår rörelse. Exempelvis är när du kastar, klipper gräsmattan, springer, gör knäböj med mera.


Maximal styrka
Maximal styrka är den högsta kraft vi kan utveckla i en muskel vid ett givet tillfälle. För att kunna utveckla mycket kraft på korttid krävs ett samspel mellan många faktorer. Exempel på idrotter där explosiv styrka förekommer är hoppgrenar inom friidrotten (höjd, längd), 100 m sprint och ishockey.
Snabbstyrka
Inom många idrotter ställs krav på hög rörelsehastighet under belastning med bibehållen god teknik. En tennisserve är ett exempel på när vi behöver snabbstyrka. Snabbstyrka är beroende av mycket bra koordination mellan de olika muskelgrupperna.
Uthållighetsstyrka
Inom uthållighetsidrotter har uthållighetsstyrkan stor betydelse för resultatet. I en idrott som exempelvis längdskidor ska inte bara hjärta och lungor fungera optimalt, utan även de muskler som under lång tid utsätts för många upprepningar ska hålla hög nivå.
Komplex styrka
Vid komplex träning försöker man få så många egenskaper och sinnen som möjligt att ingå, exempelvis koordination, styrka, balans, bål- och ryggstabilisering samt funktionell rörlighet.
Ett exempel på hur man kan göra en övning mer komplex är att blunda under övningen, vilket leder till att man måste göra det långsammare och koncentrera sig mer på utförandet.