Motion och stress

Motion och stress from Svenska Dövidrottsförbundet on Vimeo.

Man såg tidigare motion som ett sätt att bota eller lindra stress medan man nu anser att om man inte tränar kan det till och med framkalla stress. Det är viktigt att motionen ger ökad kondition vilket du till exempel får av löpning, aerobics, dans eller annan träning som ökar pulsen.

Motion påverkar hjärnvågorna positivt, både på kort och på lång sikt. Träning gör att man blir mer avslappnad och därför mindre benägen att drabbas av stress. Ju mer man tränar desto starkare blir immunförsvaret vilket ökar chanserna att hålla sig frisk och stark. Motion ökar nybildningen av celler i det område som är viktigt för minne och inlärning (hippocampus). Det har också en antidepressiv effekt. Så en runda i löpspåret, dans eller ett aerobics-pass är väl använd tid. Det är ett bra botemedel mot stress och gör dessutom gott för humöret.

Rörelse och motion påverkar inlärningen. Stillasittande elever lär sig sämre än de elever som rör på sig ofta, säger Torkel Klingberg i Modern Psykologi, november 2012. Den bästa effekten har konditionsträning som man får genom att t ex springa. Ligger man på 80% av sin maxpuls ser det ut som att hjärnbarken växer och att hippocampus, som står för bl a minne och inlärning, får mer blod vilket kan förbättra långtidsminnet. När vi tränar bildas nya kopplingar i hjärnan. Det är just kopplingarna mellan hjärncellerna som är inlärning. Hjärnan hittar vilka hjärnceller som behövs för att utföra något eller förstå något. De kopplas i hop med de kopplingar som bildats när vi tränat.

Källa: Ung Livsstil www.unglivsstil.se