Matklockan

Kost: Matklocka from Svenska Dövidrottsförbundet on Vimeo.

Har du hört talas om att vi har en inbyggd kroppsklocka? Här kan du läsa hur det vi äter, precis som sömnen, påverkar den klockan. Du kan läsa mer om det här.

Kroppsklockan styrs av ljus och mörker samt av matintag. Det är viktigt att man har regelbundna tider för både sömn och mat för att den ska funka. Man kan säga att kroppsklockan egentligen är flera klockor i olika rum i ett hus. En överordnad klocka, SCN (supra-chiasmatiska kärnan i hypotalamus) som styrs av ljus och mörker och ett antal klockgener som styrs av SCN samt av matintag. (perifiera tidsoscilltorer). Om klockorna i huset visar olika tider blir det väldigt svårt för hjärnan och kroppen att veta vad klockan är. Med klockorna på olika tider ökar slitaget på kroppens vävnader, celler och organ eftersom de belastas hela tiden eller belastas vid oväntade tider. Det är därför det är så viktigt att både sova och äta på regelbundna tider.

Om man låter klockorna gå lite som de vill genom att variera sin mat- och sovtider får hjärnan svårt att styra matintaget. En störd dygnsrytm kan vara en bidragande orsak till den snabba utvecklingen av fetma, typ 2 diabetes, hjärt- kärlsjukdomar och andra vällevnadssjukdomar men även nedstämdhet och depression.

Om man har en störd dygnsrytm med sömn och matintag vid oregelbundna tider kan man förskjuta utsöndringen av stresshormonet kortisol från tidiga morgontimmarna till nio-tiden på kvällen. Med ökad halt kortisol på kvällen ökar risken för svårigheter att somna på kvällen. En livsstil med mycket oregelbundet matintag, ena dagen frukost klockan sju och andra dagen klockan tre på eftermiddagen, går emot vår biologiska dygnsrytm och kan vara en bidragande orsak till störd ämnesomsättning och psykisk ohälsa. Om hjärnan inte får korrekt information via sömn och matintag kan den heller inte se till att vi äter det vi behöver när vi behöver det. Vi riskerar sömnbrist och stress samt ett ökat sug efter fett och socker vilket vi äter även nattetid. Maria Lennernäs, professor i mat- och måltidskunskap, säger att man kan se en dygnsrytmen med sömn på natten, frukost på morgonen, lunch mitt på dagen och middag vid 5-6-tiden som ett ankare som motverkar Kaos i ätandet.

Att hålla dygnsrytmen med hjälp av sömn och matintag vid regelbundna tider är avgörande för hålla vikten, minska risken för sjukdomar som diabetes typ 2, hjärt- kärlsjukdomar, ämnesomsättningssjukdomar etc.

Källa: Ung Livsstil