Frukost

Kost: Frukost from Svenska Dövidrottsförbundet on Vimeo.

Att äta frukost är superviktigt. Man har sett i studier att de som äter frukost väger mindre än de som inte äter frukost. De som äter frukost gör bättre val när det gäller mat resten av dagen. Forskare har också sett ett samband mellan att vara missnöjd med sina studieresultat och att hoppa över frukosten.

När man vaknar på morgonen är alla förråd tömda och kroppen och hjärnan är inställda på att leta efter mat efter att ha jobbat hårt under natten med tillväxt, utrensning och annat. För att man ska kunna förbränna den mat som man ska äta till frukost frisätts insulin (hormon). Om man inte äter någon frukost eller äter för lite sätter kroppen igång sitt nödsystem för att ge hjärnan energi. Den börjar då att bryta ner protein i musklerna och omvandlar det till blodsocker så att hjärnan ska kunna jobba. Hjärnan ställer in sig på svåra tider när den inte får frukost och det betyder att kroppen kommer att lagra det man sedan får i sig som fett. Att inte äta frukost gör att sockersuget och suget efter fet mat blir större. Frukosten har alltså inte bara betydelse för hungern utan den har effekt på resten av dagen.

Att gå till skolan utan att ha ätit frukost innebär att hjärnan börjar ta över dina beslut kring valet av vad du stoppar i dig. När du kommit fram till skolan kan det var så att hjärnan är så desperat efter energi, eftersom den inte kan jobba utan bränsle, att den tar över. Du går till cafeterian i skolan och innan du vet ordet av så har din hjärna köpt något sött, godis, läsk eller ännu värre, en energidryck. Hjärnan har gjort det i all välmening eftersom den vill hjälpa dig att få energi så att du kan använda hjärnan på lektionerna. Tyvärr tänker den inte så långsiktigt. Sockret du får i dig hjälper hjärnan för en kort stund. Syftet med det är att hjärnan ska få ytterligare en stund på sig att hitta föda men istället för att du fortsätter jakten på något nyttigt och vettigt att äta går du till lektionssalen. Du känner dig piggare och mer alert i 15-20 minuter men sedan kommer energibristen att bli ännu värre än vad den var innan du fick i dig sockret.

Låt inte hjärnan i desperation välja vad du ska äta. Ta kloka beslut i god tid så kommer du både att må bättre, göra bättre kostval resten av dagen, lättare hålla vikten och kunna hänga med i skolarbetet.

Källa: Ung Livsstil